Sveriges sämsta blogg!

Hej igen!
Jag tänkte gå in på min blogg nu för att se om de tre jag trodde tittade till min blogg verkligen hade gjort det, men ack så besviken man blev när man upptäckte att det endast var en som hade kommenterat och svarat på inlägget, alltså är det bara för en endaste person jag bloggar, måste vara ungefär Sveriges sämsta besöksiffra. Så...funderingarna finns att lägga ner denna blogg, men om du verkligen finns där ute i universum, då tycker jag att du ska kommentera, så jag vet att du finns där.

Dagens karamell:
En dikt:

Grodor är gröna, så fina så sköna,
råttor är oftast bruna, man skulle kunna tro att de är från Tuna,
fåglar de flaxar och trädet de paxar,
ormen är hal, jag nämner nu val,
en fisk, en haj, goodbye!

Hälsningar till dig Elin,
Emil

Johan Emil Persson

Hej!

Dags igen för min väluppdaterade blogg. Denna gången vill jag att du svarar på ett par korta frågor, försök inte smita, jag ser dig!

1. Nämn tre band jag lyssnar på.
2. När fyller jag år?
3. Tycker du att jag är söt?
4. Vart bor jag?
5. Gillar du mig?
6. Beskriv mej med två ord.
7. Vad hatar jag mest?
8. Nämn tre saker du vill göra med mig.
9. Betyder jag något?
10. Du och jag är... ?
11. Känner du mig?
12. Nämn tre saker du ogillar hos mig.
13. Om jag stod på ett höghus o tänkte hoppa, vad skulle du göra då?
14. Har vi träffats?
15. Tänker du sätta in den här i din blogg/bilddagbok för att se vad jag skulle svarat?

Hoppas på mycket svar, (lär bli tre, tror nämligen bara att det finns tre som kollar denna blogg, så...Linda, Elin och Linn, skriv nu) :)

Dagens karamell:
Jag så klart!

Hälsningar,
Emil

R.I.P Anders Göthberg

Hej igen!

Detta inlägget är något försenat, skulle kommit in redan för en vecka sedan.

Anders Göthberg, Broder Daniels gittarist har avlidit, vid en ung ålder av 32, han tog sitt liv den 30e mars 2008.
Hans musik kommer för alltid leva!

image1
Anders Göthberg, (f. 9/10 1975. d. 30/3 2008)

Denna vecka utgår dagens karamell!

Sorgliga hälsningar,
Emil

Fred Åkerström

Hej!

Dagens karamell är taget ur boken: "Håkan Hellström, Texter om ett popfenomen", texten är skriven av Per Bjurman och boken är en samling texter som hör till Håkans karriär.


_________________________________________________________________________________________

Därför är Håkan Hellström så bra

Per Bjurman - Aftonbladet 14 januari 2002


Han var nyskild och fullständigt överväldigad av sorg. Så det brast när han försökte sjunga sin klassiska "Jag ger dig min morgon". Till slut satt Fred Åkerström bara och grät inför den knäpptysta publiken på det lilla pensionatet i Tällberg.


Jag var inte där själv, men mammas berättelser från den där ljusa sommarkvällen året innan Fred Åkerström dog har gjort så djupa intryck att jag ibland inbillar mig att jag faktiskt satt på första parkett.


Folk hade åkt till Tällberg - Dalarnas allra vackraste vykortsidyll, som specialdesignad av Zorn själv - för att få höra den björnlike skalden bullra och dåna i godmodiga Bellman - tolkningar.


Det blev något annat.


Den stukade mannen kom in i den fullsatta Tällbergsgården, som inte är mycket mer än en bystuga, satte sig på en enkel pinnstol precis framför åhörarna och började stilla och långsamt fylla den timrade stugan med sin sorg, sin längtan och sin ensamhet.


För varje ny, isande ballad blev tystnaden, säger mamma, mer kompakt.


Stämningen mer förtätad. Och luften allt svårare att andas. Sen kom "Jag ger dig min morgon".


Han hann ungefär en vers innan det...bara inte gick längre. Händerna började darra, rösten skälvde och ögonen fylldes av tårar. Till sist satt den älskade trubaduren, med gitarren i knät, och bara grät.

Mamma, som är sån, ville gå fram och krama honom och säga nåt om att det nog skulle ordna sig, men var alltför tagen för att förmå sig.


Strax därpå gick han och konserten var slut.


Jag kan fortfarande inte höra "Jag ger dig min morgon", en Tom Paxton- tolkning som med tiden blev den svenske vissångarens paradnummer, utan att tänka på de där stora tårarna som trillar nerför Fred Åkerströms köttiga kinder.


Det är ju egentligen en väldigt öm och vacker kärlekssång, tillägnad den vän man under livets allra underbaraste morgnar hittar på kudden intill.

Men för en övergiven och krossad människa kan just den sortens ljusa ljuvligheter vara som frätande syra i såren.


Det stora med Håkan Hellströms nyutgivna tolkning av samma sång - för att nu äntligen komma till utgångspunkten för hela den här krönikan - är att han verkar förstå det.


Göteborgsyngligen har förstås inte Freds pondus eller vulkaniska intensitet, men han laddar sången med ett slags svärtad, ödslig dramatik som å ena sidan kontrasterar ganska bjärt mot textens innehåll men å andra korresponderar oerhört väl med betydelsen originalartisten la i orden den där sommarkvällen i Tällberg för arton år sedan.


Därför, och just därför, är Håkan Hellströms "Jag ger dig min morgon" så satans bra.


_________________________________________________________________________________________

Det var allt för denna gången, over and out!
/Emil
PS. Elin är söt. DS

Ny design!

Hej igen!

Nu har jag som ni kanske ser en ny design på min lilla blogg. Det skulle vara väldigt roligt att höra vad just DU tycker om den! Så skriv i kommentarerna, både positivt och negativt.

Dagens karamell:
Linda Hamrén - Designdrottningen

Hej svejs från mig
Emil

RSS 2.0