Fred Åkerström

Hej!

Dagens karamell är taget ur boken: "Håkan Hellström, Texter om ett popfenomen", texten är skriven av Per Bjurman och boken är en samling texter som hör till Håkans karriär.


_________________________________________________________________________________________

Därför är Håkan Hellström så bra

Per Bjurman - Aftonbladet 14 januari 2002


Han var nyskild och fullständigt överväldigad av sorg. Så det brast när han försökte sjunga sin klassiska "Jag ger dig min morgon". Till slut satt Fred Åkerström bara och grät inför den knäpptysta publiken på det lilla pensionatet i Tällberg.


Jag var inte där själv, men mammas berättelser från den där ljusa sommarkvällen året innan Fred Åkerström dog har gjort så djupa intryck att jag ibland inbillar mig att jag faktiskt satt på första parkett.


Folk hade åkt till Tällberg - Dalarnas allra vackraste vykortsidyll, som specialdesignad av Zorn själv - för att få höra den björnlike skalden bullra och dåna i godmodiga Bellman - tolkningar.


Det blev något annat.


Den stukade mannen kom in i den fullsatta Tällbergsgården, som inte är mycket mer än en bystuga, satte sig på en enkel pinnstol precis framför åhörarna och började stilla och långsamt fylla den timrade stugan med sin sorg, sin längtan och sin ensamhet.


För varje ny, isande ballad blev tystnaden, säger mamma, mer kompakt.


Stämningen mer förtätad. Och luften allt svårare att andas. Sen kom "Jag ger dig min morgon".


Han hann ungefär en vers innan det...bara inte gick längre. Händerna började darra, rösten skälvde och ögonen fylldes av tårar. Till sist satt den älskade trubaduren, med gitarren i knät, och bara grät.

Mamma, som är sån, ville gå fram och krama honom och säga nåt om att det nog skulle ordna sig, men var alltför tagen för att förmå sig.


Strax därpå gick han och konserten var slut.


Jag kan fortfarande inte höra "Jag ger dig min morgon", en Tom Paxton- tolkning som med tiden blev den svenske vissångarens paradnummer, utan att tänka på de där stora tårarna som trillar nerför Fred Åkerströms köttiga kinder.


Det är ju egentligen en väldigt öm och vacker kärlekssång, tillägnad den vän man under livets allra underbaraste morgnar hittar på kudden intill.

Men för en övergiven och krossad människa kan just den sortens ljusa ljuvligheter vara som frätande syra i såren.


Det stora med Håkan Hellströms nyutgivna tolkning av samma sång - för att nu äntligen komma till utgångspunkten för hela den här krönikan - är att han verkar förstå det.


Göteborgsyngligen har förstås inte Freds pondus eller vulkaniska intensitet, men han laddar sången med ett slags svärtad, ödslig dramatik som å ena sidan kontrasterar ganska bjärt mot textens innehåll men å andra korresponderar oerhört väl med betydelsen originalartisten la i orden den där sommarkvällen i Tällberg för arton år sedan.


Därför, och just därför, är Håkan Hellströms "Jag ger dig min morgon" så satans bra.


_________________________________________________________________________________________

Det var allt för denna gången, over and out!
/Emil
PS. Elin är söt. DS

Kommentarer
Postat av: Linda

Det blir nästan så att man fäller en tår eller två.
Att jag av alla fick den känslan var ju lite komiskt haha ;p

2008-04-06 @ 03:24:23
URL: http://hamren.webblogg.se
Postat av: Linda

Svar: Nja jag har inte den typen av intresse
för yrket. :p

2008-04-06 @ 04:04:06
URL: http://hamren.webblogg.se
Postat av: Linn

men att det ska cepa. här skriv erjag å så kommer det inte upp. jag dejtar inte 91:or. skickar baar brev. stor skillnad :D
aprilhimlen (två m?) är inte så najs, det funkar inte så.

2008-04-06 @ 11:11:03
URL: http://limpidimpi.blogg.se
Postat av: Elin

riktigt fin trxt må ja då säga!

2008-04-06 @ 11:49:27
URL: http://rekan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0